Home
Agenda
Paranormale avond
Medium-avond
Behandelingen
Inwijdingen
Workshops
Geleide
meditatie
Mandala tekenen
Encaustic
(bijenwas)
Cursussen
Over mij
Gedichten
Gedichten 2
Overdenking
Prijzen
Links
Spirit For Art
|
Bijenwas-tekenen
"Encaustic
Art"
Historie /
Workshop /
Kinderen
Wat is
bijenwas tekenen?
Het is schilderen met een
strijkijzer en bijenwas en werkt heerlijk ontspannend.
Doordat de bijenwas vloeibaar wordt als je deze verwarmt op speciaal
papier, kun
je de
compositie steeds veranderen.
Zodra je niet meer verwarmt, stolt de was in
de nieuwe blijvende
vorm.
Je hoeft het dan alleen even te laten drogen en op te poetsen en
klaar is je schilderij.
Het is makkelijk gezegd maar het
is beter om te ervaren. Daarom
hebben wij een workshop om je
te laten ervaren hoe het is. Je kunt
aan de slag om te ontdekken hoe het
voor jou werkt.
Heb je problemen om dingen te laten
ontstaan, dan is dit DE manier om
dat los te
laten. Het lijkt of
de bijenwas een eigen leven heeft, het
combineert zoals het wil
en is
daarom altijd verrassend.
We hebben nu ook workshops op de
hotplate. De hotplate is een warmte
plaat die zijn temperatuur behoudt.
Eerst gaan we oefenen met wat
materialen om je wegwijs te maken.
Heerlijk intuïtief je gang gaan en
inhaken op wat gebeurd.
Ook is er een workshop "werken
op canvas".
Je werkt met een hete lucht pistool
en bijenwas, aangevuld met andere
materialen.
|
HOTPLATE |
STRIJKIJZER |
CANVAS |
Servet
op
kaars |
Stempel
en
was |
wastekeningen © Aaltje de
Vries
NIEUW
Er zijn nu ook Activiteiten waar je voor
kunt kiezen:
Landschappen: We
leren verschillende landschappen te
maken, heuvellandschap en bergen.
Servetten:
Vanuit de servet (afbeeldingen
tekst) creëren we mooie kaarten
Stempelen:
Stempels in combinatie met
servetten en Encaustic
Teksten:
Mooie teksten,
je eigen teksten in combinatie met
Encaustic
Skyline:
Een stad gespiegeld in water.
Kosten: € 25.-- voor 2 uur plezier.
Inclusief gebruik materialen en papier en je maakt wastekeningen in
verschillende maten.
Workshop Hotplate:
Intuïtief aan
de slag met verschillende materialen
en bijenwas
Swipen:
Een aparte techniek waarvan je niet
weet wat het wordt.
Kosten: € 35,00 voor 2 uur plezier, incl. gebruik
materiaal en papier in verschillende
maten.
Workshop op Canvas: Intuïtief met
bijenwas, fohn en strijkijzer. Heerlijk
intuïtief bezig zijn.
Kosten: € 50.00 incl. 2 canvas
doeken. Zelf
meebrengen: fohn, bijenwasblokjes, lunch.
Tijd: 10.00 u tot 15.30 u.
Tussendoor nemen we tijd om te
lunchen.
Voor data zie agenda of bel voor een
afspraak.
Ben je enthousiast geworden,
meldt je aan voor een workshop!
Workshop locatie: Alblasserdam
-
Je kunt natuurlijk ook gewoon thuis
oefenen, ga dan naar onze
webwinkel
en bestel het starters pakket,
hier zit alles in zodat
je direct aan de slag kunt.
We hebben nu ook een stylus
pakket, een aanvulling op
het starters pakket!
Of 3 doosjes bijenwas
blokjes, alle 48
kleuren!
Kinderen en
bijenwas tekenen
Ook voor kinderen is het
leuk en gezellig om te doen.
Kinderen zijn heel spontaan en
werken graag met kleuren. Het is
verrassend om te zien wat ze maken.
Het is niet giftig!
HISTORIE
Ongeveer 400 jaar voor het
begin van onze jaartelling werd vermoedelijk al met bijenwas gewerkt.
Vermengd met pigment werd het als verf gebruikt.
Het wordt algemeen aangenomen dat “Encaustic Art” de kloof overbrugt tussen de
ruwe, van
aardegrondstoffen gemaakte muurschilderingen en latere technieken. “Encaustic
Art” heeft zo het
fundament gelegd voor het schilderen op papieren linnen en hout, al dan niet op
een schildersezel.
De oude
Grieken, Romeinen en waarschijnlijk ook de Egyptenaren gebruikten een eenvoudige
werkmethode. Een palet, dat verwarmd werd boven een houtskoolvuurtje, werd
gebruikt als een
geschikt middel om waskleuren vloeibaar te houden. De kleurenmengsels schijnen
te hebben bestaan
uit pigment met bijenwas en harssoorten. De meeste deskundigen nemen aan dat
dammershars of
schellak werd gebruikt samen met de was om het smeltpunt te verhogen en zo een
harder oppervlak
te verkrijgen dan bijenwas van nature heeft. Deze gesmolten gekleurde
wasmengsels worden dan met
een penseel aangebracht op een harde ondergrond. Dunne houten paneeltjes werden
gebruikt voor de
portretten die uit die periodes stammen.
De klassieke
term “Encaustic Art” betekent oorspronkelijk “inbranden”, hetgeen inhoudt dat het
gehele
oppervlak van het voltooide werkstuk samen gesmolten werd tot een geheel.
Alle kleuren liepen dan zo in elkaar over dat toch de geschilderde voorstelling
behouden bleef.
Dit kunstwerk met een glad oppervlak kon dan door een uiteindelijke vernissage
goed beschermd worden.
“Encaustic
Art” behoeft geen fixatief. Het trekt nauwelijks stof aan. Als het zacht is
opgepoetst toont
het werkstuk de natuurlijke, kleurrijke en matte glans.
In talrijke
Egyptische grafkamers zijn portretten aangetroffen die in een uitstekende
conditie verkeren.
De portretten van Fayum zijn goede voorbeelden van de stijl waarin de Klassieken
werkten.
Verscheidene voorbeelden zijn te zien in zaal 62 van het British Museum in
Londen. Deze portretten
tonen op een verbazingwekkende manier de duurzaamheid van “Encaustic Art”.
Bijenwas kan
heel lang mee, zoals wel blijkt !
HOME
|