REVIEWS

          
      
laatst bijgewerkt: 16-01-201
9

Home Behandelingen Reiki Seichem Cartouche Voetreflex Metamorfose Was-tekenen Over mij
Agenda Workshops Cursussen Meditatie Inwijdingen Paranormale avond Medium avonden Prijzen Links
Mandala-tekenen Mandala-boeken Energie-tekeningen Tarot en orakels Gedichten Webwinkel De Zon Beurs-agenda

 
Was-tekenen "Encaustic Art"

Historie / Workshop / Kinderen

Hotplate        Voorbeelden        Landschap voorbeelden        Kaarsen tekenen
            HOTPLATE

wastekeningen © Aaltje de Vries

Wat is was-tekenen?
Het is schilderen met een strijkijzer en bijenwas en werkt heerlijk ontspannend.
Doordat de was vloeibaar wordt als je deze verwarmt op speciaal papier, kun je de compositie steeds veranderen. Zodra je niet meer verwarmt, stolt de was in de nieuwe blijvende vorm.
Je hoeft het dan alleen even te laten drogen en op te poetsen en klaar is je schilderij.

Het is makkelijk gezegd maar het is beter om te ervaren. Daarom hebben wij een workshop om je
te laten ervaren hoe het is. Je kunt aan de slag om te ontdekken hoe het voor jou werkt.
Heb je problemen om dingen te laten ontstaan, dan is dit DE manier om dat los te laten. Het lijkt of
de was een eigen leven heeft, het combineert zoals het wil en is daarom altijd verrassend.

We hebben nu ook workshops op de hotplate. De hotplate is een warmte plaat die zijn temperatuur behoudt. Eerst gaan we oefenen met wat materialen om je wegwijs te maken.
Heerlijk intuïtief je gang gaan en inhaken op wat gebeurd.

NIEUW
Er zijn nu ook Thema's waar je voor kunt kiezen:
      Landschappen: We leren verschillende landschappen te maken, heuvellandschap en bergen.
      Servetten:       Vanuit de servet (afbeeldingen  tekst) creëren we mooie kaarten
      Stempelen:      Stempels in combinatie met servetten en Encaustic
      Teksten:          Mooie teksten, je eigen teksten in combinatie met Encaustic
      Skyline:           Een stad gespiegeld in water.

Kosten: € 35.-- voor 3 uur plezier. Inclusief gebruik materialen en papier en je maakt wastekeningen in verschillende maten.
     
Workshop Hotplate: Intuïtief aan de slag met verschillende materialen en was
               
Swipen: Een aparte techniek waarvan je niet weet wat het wordt.
Kosten: € 45,00 voor 3 uur plezier, incl. gebruik materiaal en papier in verschillende maten.

Voor data zie agenda of bel voor een afspraak.

Ben je enthousiast geworden, meldt je aan voor een workshop!
Workshop locatie: Alblasserdam -

Je kunt natuurlijk ook gewoon thuis oefenen, ga dan naar onze webwinkel http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/dezon/ en bestel het starters pakket zodat je direct aan de slag kunt.

Kinderen en was-tekenen
Ook voor kinderen is het leuk en gezellig om te doen.
Kinderen zijn heel spontaan en werken graag met kleuren. Het is verrassend om te zien wat ze maken.

We hebben voor kinderen een aangepaste workshop.
Kosten: € 7,50 voor 1 uur, inclusief materiaal en papier.

HISTORIE
Ongeveer 400 jaar voor het begin van onze jaartelling werd vermoedelijk al met bijenwas gewerkt.
Vermengd met pigment werd het als verf gebruikt.
Het wordt algemeen aangenomen dat “Encaustic Art” de kloof overbrugt tussen de ruwe, van
aardegrondstoffen gemaakte muurschilderingen en latere technieken. “Encaustic Art” heeft zo het
fundament gelegd voor het schilderen op papieren linnen en hout, al dan niet op een schildersezel.

De oude Grieken, Romeinen en waarschijnlijk ook de Egyptenaren gebruikten een eenvoudige
werkmethode. Een palet, dat verwarmd werd boven een houtskoolvuurtje, werd gebruikt als een
geschikt middel om waskleuren vloeibaar te houden. De kleurenmengsels schijnen te hebben bestaan
uit pigment met bijenwas en harssoorten. De meeste deskundigen nemen aan dat dammershars of
schellak werd gebruikt samen met de was om het smeltpunt te verhogen en zo een harder oppervlak
te verkrijgen dan bijenwas van nature heeft. Deze gesmolten gekleurde wasmengsels worden dan met
een penseel aangebracht op een harde ondergrond. Dunne houten paneeltjes werden gebruikt voor de
portretten die uit die periodes stammen.

De klassieke term “Encaustic Art” betekent oorspronkelijk “inbranden”, hetgeen inhoudt dat het gehele
oppervlak van het voltooide werkstuk samen gesmolten werd tot een geheel.
Alle kleuren liepen dan zo in elkaar over dat toch de geschilderde voorstelling behouden bleef.
Dit kunstwerk met een glad oppervlak kon dan door een uiteindelijke vernissage goed beschermd worden.

“Encaustic Art” behoeft geen fixatief. Het trekt nauwelijks stof aan. Als het zacht is opgepoetst toont
het werkstuk de natuurlijke, kleurrijke en matte glans.

In talrijke Egyptische grafkamers zijn portretten aangetroffen die in een uitstekende conditie verkeren.
De portretten van Fayum zijn goede voorbeelden van de stijl waarin de Klassieken werkten.
Verscheidene voorbeelden zijn te zien in zaal 62 van het British Museum in Londen. Deze portretten
tonen op een verbazingwekkende manier de duurzaamheid van “Encaustic Art”.

Bijenwas kan heel lang mee, zoals wel blijkt !

 

HOME